Evropská komise doporučila Českou republiku spolu s dalšími devíti
kandidátskými zeměmi k přijetí do Evropské unie v roce 2004. V posledním ze
šesti posudků, které EK zpracovává od roku 1997, popsala připravenost ČR na
tento vstup v převážně příznivých barvách. Poukázala zároveň na dlouhou řadu
více či méně důležitých problémů či nedodělků.
Exekutiva EU chválí ČR za pokračující plnění politických kritérií členství a
zejména za přijetí zákona o státní službě. Nelíbí se jí však, že jeho
zavádění je rozloženo v čase až do roku 2006. "Bylo by žádoucí, aby plné
aplikace bylo dosaženo co nejdříve a česká státní správa tak byla lépe
připravena na dodatečné nároky způsobené přistoupením k EU".
Komise vyjadřuje potěšení nad tím, že v uplynulém roce úspěšně pokračovala
reforma soudnictví, nabádá však, stále podle návrhu závěrů, k dalšímu úsilí
zaměřenému na zkrácení soudního řízení, zejména v občanskoprávních věcech.
"Vážné znepokojení" vyvolávají podle ní nadále korupce a hospodářská
kriminalita; k jejich odstranění je třeba více úsilí i lidských zdrojů.
Poukazuje také na nedostatky českého vězeňství.
Také ve vztahu k Romům české úřady podnikly "dodatečné aktivity", komise
však volá po dalších "strukturálních opatřeních", aby se napravila
"diskriminace v přístupu ke vzdělání, bydlení a zaměstnání". Za "významný
krok kupředu" by podle ní bylo přijetí obecného zákonodárství postihujícího
diskriminaci.
Letošní pravidelná hodnotící zpráva není jako obvykle jen "fotografií"
vývoje za jeden rok, ale mapuje pokrok za pět let, od roku 1997, kdy byly
posudky na kandidátské země zpracovány poprvé. Kvalitativní skok vystupuje
výrazně zejména v tomto střednědobém porovnání. "Česká republika může být
spokojena - zpráva obvykle věrně odráží to, co se od toho roku 1997
odehrálo. Doporučení Evropské komise pro ukončení jednání je tím výsledkem,
který jsme si přáli," řekl ČTK Libor Sečka, český velvyslanec při EU. Ve
zprávě podle něj není "v zásadě nic, co by mělo ČR překvapit". Sečka je po
prvním zběžném přečtení s některými body nespokojen - nespravedlivé mu
připadá hodnocení vývoje v soudnictví a poněkud příkrá kritika stavu v
oblasti televizního a rozhlasového vysílání. Ve všech těchto a případných
dalších případech hodlá ČR s Evropskou komisí polemizovat. Nejde však o
takové problémy, které by mohly jakkoli zkomplikovat další jednání o
přistoupení.
Převážně pozitivně se posudek rozepisuje o české ekonomice, jejíž situace se
na pozadí obtížného mezinárodního prostředí zlepšovala. "Bylo dosaženo
makroekonomické stability, reformy se prohlubovaly a hospodářským potřebám z
hlediska přistoupení k EU byla věnována odpovídající pozornost." ČR je
"fungující tržní ekonomika", potvrzuje EK a bude-li pokračovat v reformách,
dokáže se vypořádat s konkurenčními tlaky na jednotném vnitřním trhu EU.
Vadu na kráse nachází komise ovšem ve veřejných financích. Volá po další
reformě sociálních výdajů, například systémů důchodů a zdravotní péče.
Ekonomika by se měla oprostit od špatných investic minulosti tím, že by
Konsolidační agentura prodávala "rozhodněji" své akvizice soukromým
investorům.
ČR dosáhla podle navrženého hodnocení EK "vysokého stupně sladěnosti" s
evropskou legislativou a dobrého pokroku při budování administrativy
nezbytné k její aplikaci a vynucování. Mezery, nedostatky a zpoždění jsou
sice na první pohled početné, ve srovnání s objemem tohoto práva však
mizivé.
V oblasti volného pohybu zboží komisi nestačí míra dohledu nad trhem; vadí
jí nedostatečné sladění předpisů o veřejných zakázkách, i když zde byl v
poslední době zaznamenán pokrok. U volného pohybu osob naléhavě požaduje,
aby ČR sladila předpisy o uznávání profesních kvalifikací cizinců z EU,
zejména ve zdravotnictví. Volný pohyb finančních služeb funguje v
bankovnictví, slaběji v jiných sektorech, soudí EK. Více pozornosti by si
podle ní zasloužilo praní špinavých peněz.
V kapitole věnované hospodářské soutěži se komise sama zavazuje, že bude dál
"bedlivě sledovat" restrukturalizaci hutnictví; chce "více transparentnosti"
v bankovnictví. V daňové oblasti je značně nespokojena s mezerami v českých
předpisech o dani z přidané hodnoty a spotřební dani. Důrazně žádá, aby byly
vytvořeny informační technologické systémy k výměně elektronických dat s EU.
Propojení takových systémů s EU je nezbytné v celní praxi.
V dopravě poukazuje EK na slabiny při prosazování evropských předpisů na
železnici. Vyzývá k dokončení liberalizace v telekomunikacích a k zajištění
plné nezávislosti regulačního úřadu. Dosti negativně se vyjadřuje o
audiovizuální oblasti, která podle ní naléhavě potřebuje "vytvořit a účinně
sledovat průzračný a předvídatelný regulační rámec".
Významného pokroku bylo podle EK dosaženo v oblasti vnitra, je však třeba
dál vylepšovat ostrahu hranic a zejména účinněji bojovat proti podvodům,
korupci a organizovanému zločinu. Ve státní správě je nezbytné vynaložit
"podstatné úsilí" k zajištění průběžné finanční kontroly.
Ze závazků, které na sebe ČR vzala při uzavření 25 kapitol v rámci
přístupových rozhovorů, je drtivá většina uspokojivě plněna, sděluje komise
a vypočítává skluzy - veřejné zakázky, uznávání kvalifikací, sladění části
veterinární legislativy a dokončení daňové harmonizace.
Na rozdíl od minulých let chválí Brusel Prahu za posilování administrativní
kapacity. I zde jsou však v návrhu významná "ale" - finanční kontrola,
zemědělství, regionální politika či oblast vnitra si zaslouží dodatečnou
pozornost, zvláště tam, kde půjde o správu prostředků z fondů Evropské unie.