Evropská unie na summitu v Kodani předvedla nečekanou lakotu - místo
očekávané miliardy eur rozdělila mezi 10 kandidátských zemí navíc pouze
něco málo přes 400 miliónů, které budou moci z rozpočtu unie použít navíc
v letech 2004 až 2006. Přistoupení 10 zemí k Evropské unii, ukončení
těžkých vstupních rozhovorů a vše, co s tím souvisí, je nepochybně
historickým úspěchem pro vesměs postkomunistické evropské země i pro
samotnou unii. Kodaňský pátek 13. prosince 2002 však nepatřil mezi velké
dny dějin evropské integrace, protože se utopil ve sporech o částky
nesouměřitelné s politickým významem okamžiku.
Česká republika si sáhla na nejvíce prostředků z 300 miliónů eur, které
unie uvolnila navíc, aby usnadnila rozpočtovou situaci nových členů v
prvních třech letech po vstupu. Jejích 83,1 miliónu eur je však relativně
málo ve srovnání s 48,7 miliónu, jež dostane dvoumiliónové Slovinsko, či s
55,9 miliónu přiznanými souměřitelnému Maďarsku, jehož příjmy na hlavu
přitom byly již před summitem podstatně lepší. Nejvíc obdrželo veliké a
bojovné Polsko, i když i v jeho případě je výsledek daleko za očekáváním -
109 miliónů eur bude účelově určeno na modernizaci vnější hranice EU, tedy
s Ukrajinou a Běloruskem. Jinak unie Polákům umožnila usnadnit využití
miliardy eur ze strukturálních fondů. Premiér Vladimír Špidla nesouhlasil
s tímto dělením a po druhé schůzce s předsedajícím dánským premiérem
Andersem Foghem Rasmussenem je odmítl. Po horečné poradě mezi členskými
státy mu byl také nabídnut přesun 100 miliónů eur, tedy tří miliard korun,
z prostředků určených na projekty financované ze strukturálních fondů do
státního rozpočtu. Polovina této částky bude k mání v roce 2005 a polovina
o rok později. Znamená to, že ČR dostane hotové peníze místo příslibu
peněz, které lze použít jedině při splnění předepsaných podmínek. Ze
strukturálních fondů EU financuje konkrétní projekty, obvykle v oblasti
infrastruktur. Adresát je musí navrhnout, připravit, dosáhnout jejich
schválení a zajistit jejich spolufinancování, obvykle ve výši 15-25
procent. Navíc prostředky ve formě závazků pro období 2004 až 2006 se
projeví jako konkrétní platby na projekty až v následujících letech. Takto
zůstane Praze na tyto účely zhruba 900 miliónů; stovku bude možné použít
dřív a na cokoli, například na dotace zemědělcům. Právě proto mluvil
Špidla na tiskové konferenci o "navýšení kompenzací o 183
miliónů" a vyložil, že jde o "peníze na ruku", o jejichž
použití bude rozhodovat sama česká vláda.
V zemědělství povolila unie Česku - a všem ostatním kandidátům - navýšit z
vlastních zdrojů přímé podpory pro farmáře na 55 procent úrovně EU v roce
2004, 60 procent o rok později a 65 procent v roce 2006. Znamená to, že
tyto dotace se budou skládat z přímých plateb EU (25-30-35 procent), dále
pak z pětiny prostředků vyčleněných na venkovský rozvoj (necelých 100
miliónů eur na tři roky) a z peněz ze státní kasy. Úspěch spočívá v tom,
že v unii jsou domácí dotace do zemědělství zakázány. ČR bude navíc moci
pokračovat v ještě vyšších podporách u komodit, na které bude v roce 2003
z vlastní kapsy platit víc, než jsou zmíněné limity.
Z výpočtů podle tabulek vyplývá, že Česko by mělo v letech 2004 až 2006
"vydělat" na členství v unii 778 miliónů eur, což v přepočtu na
hlavu představuje zhruba 78 eur. Je to ze vstupujících kandidátských zemí
nejméně - poněkud bohatší Slovinci dostávají po pátečním navýšení 125 na
hlavu, poněkud chudší Maďaři 138. U Slováků vychází přepočet na 155 eur na
osobu.
Celkově vydává po kodaňských změnách Evropská unie na rozšíření v prvních
třech letech 40,85 miliardy eur, což je o 1,64 miliardy méně, než kolik
členské státy vyčlenily na tento účel v sedmiletém finančním výhledu v
roce 1999. Nic nezmohly námitky Evropské komise, že tehdejších 42,5
miliardy mělo sloužit šesti novým členským státům, nikoli deseti, že unie
na rozšíření už desítky miliónů eur ušetřila a že nelze chtít historické
sjednocení kontinentu zadarmo. Převážily zájmy členských zemí, zejména
těch, které do rozpočtu unie nejvíce platí. Zřetelně se projevily hlavně
německé vnitřní ekonomické potíže - kancléř Gerhard Schröder německým
voličům předvedl, že když zemi teče do bot, dovede být v Evropě lakomá, i
když jsou v sázce historická rozhodnutí a relativně málo peněz.