Související články


Stav veřejných financí v České republice vidí guvernér České národní banky Zdeněk Tůma jako zřejmě největší překážku budoucího přistoupení České republiky k jednotné evropské měně euro. Na bruselském investičním semináři pořádaném agenturou Czechinvest zdůraznil, že Česká republika musí zreformovat strukturu veřejných financí, nastolit fiskální konsolidaci a ještě zlepšit soudní systém. "Hlavním znepokojením České národní banky je vývoj veřejných financí. Není to nový problém, upozorňovali jsme na něj už před třemi či čtyřmi lety. Podíl mandatorních výdajů je příliš vysoký a není zcela pod kontrolou vlády," řekl guvernér. Na rychle stoupající deficity veřejných financí poukazuje i Evropská komise. Podle centrální banky mohou strukturální problémy veřejných rozpočtů ohrozit střednědobou stabilitu. Reformu proto nelze dál odkládat. Podle ČNB má Česko nízký státní dluh, jen 25 procent HDP, deficity veřejných financí ale rychle rostou. Česko zatím nemá oficiální strategii přistoupení k euru. Centrální banka v minulosti prohlásila, že realistickým datem pro přijetí eura je rok 2007, kdy by česká ekonomika mohla splňovat Maastrichtská kritéria nezbytná pro vstup do eurozóny. Podle Maastrichtských kritérií nesmí roční míra inflace přesahovat o více než 1,5 procenta průměrnou inflaci tří členů eurozóny, kteří si v této oblasti vedou nejlépe. Deficit státního rozpočtu nesmí přesáhnout tři procenta HDP a státní dluh nesmí překročit 60 procent HDP. Guvernér v Bruselu jednal i s představiteli belgické banky KBC, majoritního vlastníka ČSOB. K obsahu jednání se však odmítl jakkoliv vyjádřit s tím, že bylo neoficiální.

Češi říkají ano vstupu republiky do Evropské unie. Tak to alespoň vypadá při pohledu na logo, které na dnešním zasedání vybralo předsednictvo vlády pro kampaň před červnovým referendem. Logo tvoří zlatý nápis ANO na modrém pozadí a poslední písmeno O se skládá z hvězdiček, podobně jako je tomu na vlajce unie. "Hledali jsme logo, z něhož by bylo naprosto zřejmé, že jde o EU, logo, jež odpovídá vůli celé politické reprezentace," řekl ministr zahraničí Cyril Svoboda (KDU-ČSL). Ministři podle něj vybírali ze tří návrhů, které postoupily do užšího výběru. Některé z nich byly prý vhodné spíše pro čistící prostředky než pro kampaň ke vstupu do EU. Vítězné logo navrhla agentury TBWA/Praha. Logo, které se bude objevovat na všech propagačních materiálech, doprovodí také hesla. V první fázi to budou otázky jako například: "Chcete znát klady a zápory evropské sociální politiky?" Druhou fázi kampaně před referendem by měly reprezentovat například hesla: "Investice neznají hranice. Růst nezná hranice. Vzdělání nezná hranice." Poslední fází kampaně bude výzva k tomu, aby lidé šli k referendu. Svoboda se neobává toho, že by kampaň s tak jednoznačným logem nebyla objektivní. "Neexistuje politická strana, která by říkala ne vstupu do unie. Vláda se nemůže tvářit neutrálně. Nic ale nebude zamlčeno, nic nebude zkresleno," dodal ministr. Svoboda je přesvědčen o tom, že ani komunisté se nebrání vstupu do unie. "Dosud jsem neslyšel, že by KSČM řekla ne evropské integraci. Četl jsem přitom, možná jako jeden z mála lidí, i volební program KSČM," poznamenal.