Kabinet Vladimíra Špidly se ve středu seznámí se strategií informační
kampaně k referendu o vstupu České republiky do Evropské unie. Vedle
obecné koncepce se mají ministři vyjádřit také ke konkrétním aktivitám
spojeným s kampaní. Na konečnou podobu řady z nich se ale stále ještě
čeká, protože dosud nebyly vyhlášeny výsledky výběrových řízení.
"Teď se nám některé posunuly na 10. února, kdy bychom mohli uzavírat
smlouvy s dodavateli. Ti pak předloží konkrétní návrhy," upřesnila
ředitelka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničí Jana
Adamcová. Vybraní dodavatelé budou mít na starost šest týdnů trvající
mediální kampaň před červnovým referendem.
Plán komunikační strategie počítá i s tím, že kampaň bude informovat i
o případných rizikách členství. Důraz na vyváženost kampaně, která se
nebude bát poukázat také na negativní stránky integrace, kladou rovněž
odborníci zabývající se EU. Takovým přístupem zvýší vláda podle jejich
názoru legitimitu členství a zároveň i zmírní šok, který po vstupu do
unie často následuje. Podle deníku Právo má vládní kampaň například v
plánu upozornit na možný nárůst cen potravin, služeb a nájemného.
Do kampaně by se podle Adamcové měly zapojit také odbory, církve,
komory, asociace a další subjekty. Podíl by na ní měla mít i jednotlivá
ministerstva. Nečekat na oficiální odstartování vládní kampaně se
rozhodlo ministerstvo životního prostředí, když v pátek zahájilo
vlastní informační projekt.
Naopak protiintegrační kampaň připravují odpůrci vstupu. Sdružení
Občané proti EU, které tvoří ultrapravicové organizace, chce rozesílat
do domácností letáky, organizovat demonstrace a protestní koncerty.
Předsednictvo vlády již vybralo pro kampaň logo. První referendum v
historii České republiky by se mělo uskutečnit v polovině června. Vláda
na kampaň vyčlenila 200 milionů korun. Z toho asi 20 procent půjde na
informační kampaň v nynějších členských zemích EU.
Podle výsledků lednového šetření agentury STEM má v plánu zúčastnit se
referenda 63 procent Čechů. Pro vstup země do EU by v něm hlasovalo 47
procent, proti by bylo 19 procent dotázaných. V porovnání s prosincovým
průzkumem se postoje lidí příliš neliší.