Ministr zahraničí Cyril Svoboda slibuje, že od čtvrtka začne hlavní
část kampaně před červnovým referendem o vstupu země do EU. Od května
se o to postarají hlavně televizní spoty, v nichž budou vymyšlený irský
počítačový expert, finská manažerka a řecký kavárník sdělovat výhody
členství v Evropské unii. Autoři kampaně nezapomněli ani na billboardy
a inzeráty.
Televizní spoty půjdou zhruba třikrát denně na prvním programu České
televize a v televizi Nova, řekla novinářům ředitelka komunikačního
odboru ministerstva Jana Adamcová. Na Primě podle ní kvůli její nižší
sledovanosti nakonec nebudou.
Ir James neopomene ve svém televizním sdělení Čechům hovořit o pivu,
blonďatá Finka Suvi-Anne bude klást hlavní důraz na růst hospodářství a
spot se starším Řekem Georgiosem připomíná pohodu na dovolené při kávě.
Irsko do EU vstoupilo v roce 1973, Řecko v roce 1981 a Finsko před osmi
lety.
"Hledali jsme typické představitele členských států EU a jejich názory.
Udělali jsme průzkum a pak jsme se do těchto zemí přímo vypravili a
hledali vhodné protagonisty," řekl k projektu kreativec reklamní
agentury Martin Charvát. Tak jako u billboardů a inzerátů, kde se
objeví fiktivní portugalský rybář, rakouská důchodkyně a španělská
řidička autobusu, mají být spoty určitou životní výpovědí.
Všelidové hlasování se bude konat 13. a 14. června. Pro kampaň se
ministerstvu zahraničí podařilo od tuzemské automobilky získat k
používání zdarma 14 škodovek, které budou jako "modré hlídky" jezdit po
krajích a poskytovat informace o EU a distribuovat různé letáky.
Na billboardy, spoty a inzeráty vyčlenilo ministerstvo 70 z celkových
200 milionů korun. Svobodův úřad dále zajistil od ledna 171
informačních akcí a minimálně 140 jich zbývá uskutečnit. Ministr také
informoval, že bezplatná linka o EU 800 200 200 odpoví měsíčně kolem
15.000 dotazů, celkově již přes 270.000. Každá domácnost by také měla
před plebiscitem dostat leták s výtahem přístupové smlouvy k EU, neboť
právě na ni se bude vláda v referendu ptát.