Související články


Čeští euroskeptici jsou připraveni zpochybnit platnost referenda o vstupu země do Evropské unie u Ústavního soudu. Důvodem je skutečnost, že stát podporoval pouze příznivce evropské integrace a znemožnil tak svobodnou soutěž politických názorů, řekl ČTK aktivista Euroskeptické aliance (ESA) Vilém Barák. Stížnost ESA podá v případě, že výsledky referenda odsouhlasí českou evropskou integraci. Vláda použila veřejné prostředky na propagaci jednoho názoru a proti stáli pouze jednotlivci a organizace bez finančního zázemí, poznamenal Barák. Euroskeptici vládě také vyčítají, že kampaň za vstup Česka do EU byla placena i z peněz odpůrců evropské integrace. "Je pozoruhodné, že vrchol demokracie, za nějž je EU vydávána, se proti tomuto nedemokratickému způsobu jednání neohradila, a že jí to bylo jedno," míní Barák. Podle něj se Unie zřejmě řídí heslem o účelem svěcených prostředcích. Euroskeptici míní, že stát neměl před referendem přispívat příznivcům ani odpůrcům vstupu do EU a vláda měla zachovat neutrální postoj. "Jinak je možné, aby premiér Vladimír Špidla například za peníze daňových poplatníků propagoval zvýšení daní," poznamenal Barák.

Česku by podle euroskeptiků prospělo, kdyby lidé v referendu vstup země do EU odmítli. Tvrdí, že by následně padla vláda a razantně se obměnila politická reprezentace všech politických stran. Odešli by totiž stávající politici zavedených politických subjektů, neboť všichni z nich, včetně ODS a lavírující KSČM, spojili své osudy s Evropskou unií.

Přestože má vládní kampaň před referendem o vstupu do Evropské unie řadu nedostatků, její provedení rozhodně nelze pokládat za amatérské. Myslí si to mediální odborníci a politologové, které oslovila ČTK. Podotýkají, že tvůrci vládních spotů a billboardů jsou vesměs renomované reklamní agentury s pobočkami po celém světě. Kritici kampani nejčastěji vytýkali nedostatek věcných informací. Podle ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše je ale třeba podobné úkoly od klasické reklamní kampaně přísně oddělit. "Cílem bylo, aby lidé přišli k referendu, nikoli aby se dozvěděli informace o EU. To by bylo jako sčítat jablka s hruškami," poznamenal. Soudí, že úkol informovat voliče o podmínkách členství v unii přísluší politikům, kteří se setkávají s občany na mítincích. "Vládní kampaň byla skutečně profesionální, nicméně se domnívám, že k propagaci tak vážného rozhodnutí, jakým je vstup do unie, byly zvoleny prostředky až příliš reklamní," nesouhlasí s Mikešem politolog Daniel Kunštát. Podle něj používali tvůrci kampaně stejnou metodu, jako kdyby propagovali nějaký výrobek.

O blížícím se referendu o vstupu Česka do EU věděli občané hlavně díky televizním reklamním spotům. Spíše než vládní kampaň, v níž cizinci vyprávějí o zkušenostech své země s členstvím v EU, však lidi zaujala vlastní tvorba tuzemských televizí. Podle průzkumu agentury OMD Czech se lidem vryl nejvíce do paměti spot, v němž moderátor televize Nova Reynolds Koranteng promlouvá k divákům z daleké budoucnosti.