Související články


Zemědělci vidí 100 dní po vstupu do EU spíše klady. České zemědělství prokázalo, že je na vstup připraveno, řekl na úterní tiskové konferenci předseda Zemědělského svazu ČR Miroslav Jirovský. Díky včasnému zahájení činnosti platební agentury se zdá, že také veškeré nabízené prostředky se podaří vyčerpat. Zemědělci si podle něho uvědomují novou situaci v zahraničním obchodu po zrušení cel. To vyvolalo například podstatné zvýšení vývozu živých prasat, které však chybí na domácím trhu, a tak roste dovoz masa. Podobné je to se skotem. Pokles v živočišné produkci ale přes vstup do EU stále pokračuje.

V rostlinné výrobě čekají zemědělci obrat díky příznivému klimatu. Letošní sklizeň bude ve srovnání s minulými slabými lety úspěšná, ne však rekordní. Vlhko a chladné počasí totiž sklizeň oddálilo asi o 14 dní a umožnilo delší dozrávání, což se odrazilo vyššími výnosy. Celková produkce českého zemědělství včetně klesající živočišné výroby se tak i přes úspěšnou sklizeň ani nedorovná na úroveň roku 2001, který předcházel dvěma letům velkých poklesů.

Vyšší produkce rostlinné výroby nebude mít na ceny tak velký vliv jako v případě, že bychom nebyly členy EU, řekl Jirovský. Kvůli otevřeným možnostem obchodu sice výkyv v cenách nastane, ale nebude tak nebezpečný. Navíc v ČR i v Evropě bude nutné po slabých minulých letech z letošní silné úrody doplnit rezervy. Celkově svaz očekává, že se ceny zemědělců dostanou za celý rok tři procentní body pod úroveň roku 2001. Proti roku 2003, který byl velmi slabý, však jsou již nyní ceny asi o 14 procent vyšší. Přesto jsou stále asi o deset procent pod průměrem EU.

Největším negativem otevření trhu po vstupu do EU je pro české zemědělce silnější dovoz, a to hlavně zeleniny a brambor z Polska. Tamní podpory v sociální oblasti totiž umožňují podstatně levnější výrobu. Podle Jirovského tak již letos dojde k výraznému útlumu produkce brambor a zeleniny v Česku. Zemědělci také žádají dorovnání přímých plateb pro nové členské státy. Zatímco výměra zemědělské půdy v deseti přistupujících zemích je 21,7 procenta EU, tak přímé platby představují jen 3,9 procenta v rámci celé EU. Na druhou stranu podpory do rozvoje venkova jsou v přistupujících zemích vyšší než v původních státech unie.

Českým firmám chybějí praktické informace o evropských fondech i dalších oblastech Evropské unie. Potřebné údaje by nejraději čerpaly z internetových stránek a od stálých poradců, naopak příliš nevěří informacím od státu a podnikatelských svazů. Problémy s přípravou na vstup do EU měla zhruba polovina středních společností, uvedl na úterní tiskové konferenci předseda Středního podnikatelského stavu Zdeněk Somr. Nespokojeným firmám se podle něho příprava na vstup do EU zdála málo konkrétní, nepřesně zaměřená nebo nedostatečná a kritizovaly především příliš obecné semináře. Naopak 41 procent společností označilo svoji přípravu jako zcela dostačující.

Podle Somra pro podstatnou část českých podnikatelů se žádný převrat po vstupu do unie nekonal. Subdodavatelé pro západní firmy mají unijní zvyklosti zažité již léta, a také pro malé místní firmy se téměř nic nezměnilo. Firmy proto prováděly hlavně administrativní a technické změny. Téměř netknutá zůstala personální politika. Západní státy se totiž přílivu pracovníků z nových členských států brání a české firmy se tak neobávají odlivu svých nejlepších zaměstnanců.

Očekávání firem ohledně evropských fondů jsou podle Václava Šmejkala z poradenské společnosti European Consulting Institute možná až příliš veliká. Dvě třetiny oslovených firem se chce o peníze z Bruselu ucházet. Pokud by tento poměr platil pro všechny české firmy, přidělené prostředky by určitě nevystačily a na řadu zájemců by se nedostalo. Mnoho firem navíc v systému evropských fondů stále tápe a také úroveň poradenství podle nich není dostatečná. Smrž připomněl, že se letos sice vyrojilo velké množství různých samozvaných poradců, většina však nemá skutečné znalosti a problematice EU se věnuje jen krátkodobě. Pro české podniky jsou kromě evropských fondů klíčové zejména informace o odstraňování obchodních bariér, hospodářské soutěži nebo poskytování pomoci státním firmám.