Související články


Předseda Senátu Přemysl Sobotka z opoziční ODS říká přijetí evropské ústavní smlouvy "měkké ano". Řekl to ČTK po setkání s velvyslanci zemí EU a kandidátských států. Tvrdě odmítavý názor na euroústavu podle něho už nemá ani jeho strana, která je považována za největší kritiky tohoto dokumentu.

"Já říkám měkké ano. Tak jako lisabonská kritéria se zdála velmi tvrdá a měla postihovat země, které je nedodržují. Najednou se to dokázalo změkčit. Věřím, že i tato ústava nebude ve svém důsledku tak tvrdá, jak zní," zdůvodnil svůj postoj Sobotka. Poukázal na dohodu o principech reformy Paktu stability a růstu, tedy pravidel rozpočtového hospodaření chránících společnou měnu. Ministři financí zemí EU se dohodli na ulehčujících kritériích pro hodnocení vyššího rozpočtového schodku.

ODS nedávno kritizovala euroústavu kvůli tomu, že by přinesla omezení suverenity země a jejího vlivu v Evropské radě oproti podmínkám z přístupové smlouvy. Razantním kritikem euroústavy je prezident a čestný předseda ODS Václav Klaus.

"V této chvíli je naším úkolem dosáhnout toho, abychom byli rovnoprávným členem unie. Jsme pro liberální Evropskou unii, ne pro unii, která je svázána natvrdo předpisy," uvedl Sobotka.

Před plánovaným referendem o euroústavě chtějí občanští demokraté podle Sobotky lidem vysvětlit klady a zápory této smlouvy. "Chceme vysvětlovat lidem, co vlastně je tato smlouva o ústavě. Abychom nedopadli jako ve Španělsku, kde vlastně hlasovali o dotačních titulech, které dostali z Evropské unie," poznamenal šéf Senátu.

Návrh ODS na jednorázové referendum o euroústavě bude Senát schvalovat na nadcházející schůzi. Pokud bude přijat, sněmovna jej bude projednávat souběžně s vládním návrhem ústavního zákona o obecném referendu. Zatímco ODS chce referendum uspořádat ještě letos, vláda preferuje spojit hlasování s volbami do sněmovny.

Lucembursko, jež předsedá Evropské unii, předložilo v neděli ministrům financí 12 zemí eurozóny nový návrh reformy Paktu stability a růstu, tedy pravidel rozpočtového hospodaření zemí se společnou měnou. Navržený kompromis počítá s prodloužením lhůty pro stlačení rozpočtového schodku pod stanovenou mez z jednoho na dva roky pro státy dotčené hospodářskými potížemi, případně by se lhůta mohla ještě prodloužit. Na reformě paktu se ministři financí nedokázali dohodnout na řádném zasedání 8. března.

Česko podle ministra Bohumila Sobotky pokládá návrh za přijatelný kompromis. "Pakt bude mít (i po reformě) smysl, protože pravidla zůstávají, pouze se mění postup při ukládání sankcí za jejich porušení," řekl ČTK. Upřesnění mantinelů podle ministra neohrozí jednotnou měnu. "Změkčení paktu se ČR ani v příštím období netýká. Nejsme zemí, která by byla v hospodářských potížích. Předpokládáme, že naše ekonomika poroste rychleji než průměr eurozóny," řekl. Pro Prahu zůstane závazný konvergenční program jako cesta ke splnění kritérií pro přijetí eura k roku 2010. "Toto za nás reforma paktu neudělá. Pro nás platí cíl udržitelně snížit deficity pod tři procenta (do roku 2008) a až poté budeme moci zohlednit například náklady penzijní reformy. Reforma paktu nepřinese žádné změkčení naší rozpočtové politiky," ujistil. Česka by se nemělo dotknout ani případné změkčení v podobě menšího zřetelu na druhé kritérium paktu, tedy veřejný dluh do 60 procent HDP. Veřejný dluh v ČR totiž dosahuje 37 procent a Sobotka předpokládá, že ČR stanovenou mez ani v příští dekádě nepřekročí, respektive HDP poroste rychleji než zadlužování.

Cukrovarnická britsko-francouzská společnost Eastern Sugar podle pondělního vydání týdeníku Euro požaduje po České republice v arbitráži zhruba 100 milionů eur, tedy asi tři miliardy korun. Firma, jež v Česku provozuje tři cukrovary, viní stát z diskriminačního přidělování kvót na výrobu cukru a z toho, že neochránil trh s cukrem před nelegálními dovozy, uvedl týdeník. Rozhodci arbitrážního řízení už byli podle Eura jmenováni. Českou republiku zastupuje ve sporu právní kancelář Weinhold Legal. Podle ministerstva zemědělství nemá firma Eastern Sugar nárok na odškodnění. "Přidělení produkčních kvót na cukr podle nařízení vlády bylo svými kritérii spravedlivé pro všechny účastníky cukerného pořádku v ČR," sdělilo ministerstvo ČTK. "Nařízení vlády vycházelo ze snížené národní kvóty předepsané EU a kroky Eastern Sugar mohou být obavou z budoucnosti. Reforma cukerního pořádku, která v EU proběhne do konce roku 2006, totiž může přinést další snížení cukerné kvóty, a tím i snížení výrobních kapacit a snížení ploch cukrové řepy," uvedlo ministerstvo zemědělství. Limity pro výrobu cukru stanovuje vláda. Pro kvótový rok 2003/2004 byl podle informací ČTK rozdělen národní limit zhruba 455.000 tun mezi osm společností. Eastern Sugar ČR, Moravskoslezské cukrovary a dvě další větší firmy si proti předchozímu období pohoršily. Zbylé čtyři naopak dostaly přidáno.

Evropská unie se podle viceguvernéra České národní banky Miroslava Singra zahlcuje nařízeními a regulací. Singer to řekl v Praze na konferenci o takzvané lisabonské strategii, tedy desetiletém programu rozvoje unie. Tlak na liberalizaci a urychlení reforem však podle něj roste a nyní si to prý více uvědomuje i sama unie. Podle českého eurokomisaře Vladimíra Špidly je ale Evropská unie efektivní. "Tvrdí se, že EU je byrokratická. To je omyl, ve skutečnosti je největším zdrojem debyrokratizace v Evropě," řekl ČTK. Jako příklad uvedl zrušení celních kontrol na hranicích po vstupu České republiky do EU nebo volný trh, který prý také snižuje potřebu úředníků.

EU před pěti lety vyhlásila takzvanou lisabonskou strategii, podle níž měla do roku 2010 předehnat Spojené státy a stát se nejvýkonnější ekonomikou světa. V poločase se však nyní ukázalo, že se mezera mezi EU a USA ještě zvýšila, a Brusel nyní přemýšlí, jak dál. Podle Singra si EU vytyčila příliš mnoho špatně definovaných cílů, jež byly často protichůdné, takže se nedařilo plnit žádný z nich. Chtěla zároveň štědrý sociální stát, přísné ekologické normy i ekonomický růst a konkurenceschopnost. Podle ekonomů se unie v dalších letech potřebuje soustředit na několik klíčových priorit, mezi něž patří podpora infrastruktury, malých a středních podniků, vědy a výzkumu a vzdělání. Stěžejní bude také otevírání obchodu, liberalizace a deregulace síťových odvětví.