Související články


Kampaň k Evropské ústavě by měla letos a příští rok stát zhruba 218 milionů korun a lidé se o ní dozvědí hlavně prostřednictvím televize a novin. Příslušný návrh předloží na středečním zasedání vlády ministr zahraničí Cyril Svoboda. Kabinet také určí, kdo bude mít kampaň na starost, jaký má mít charakter a v jakém bude rozsahu. Dosud nepadlo definitivní rozhodnutí, zda se Češi o přijetí Evropské ústavy vyjádří ve všelidovém hlasování, nebo o něm rozhodne parlament. Také není jasné, kdy bude Česko o dokumentu hlasovat. V případě, že to bude prostřednictvím referenda, vládní ČSSD navrhuje, aby se hlasování spojilo s parlamentními volbami, plánovanými na červen 2006. Opoziční ODS prosazuje zvláštní referendum pouze k euroústavě. Vláda má také konečně rozhodnout, zda kampaň bude řídit ministerstvo zahraničí nebo například úřad vlády. Největší část prostředků má jít na kampaň do hromadných sdělovacích prostředků, dále na publikace a propagační materiály a na bezplatné informační linky. Poučovat občany o ústavě mají i informační střediska v krajích v rámci projektu Europe Direct. Podle dokumentu ministerstva zahraničí využije vládní strategie zkušenosti z kampaně před vstupem České republiky do EU. Evropská komise nedávno vyjádřila údiv nad tím, že ji Česká republika zatím nepožádala o žádnou podporu při informování občanů o ústavní smlouvě EU, ani jí nesdělila, jak si hodlá počínat. Podle ministerstva zahraničí tak Česko nemůže učinit před tím, než vláda schválí podobu kampaně.

Evropská ústava je krok, který přeměňuje Evropu států ve stát Evropa, míní prezident Václav Klaus. Zároveň v sobotní Mladé frontě Dnes uvedl své "desatero, proč ne ústava EU". Patří do něj i námitky, že státy v nové Evropské unii ztratí dosud výlučné právo tvořit si své vlastní zákony a že se v hlasovacích procedurách oproti dnešnímu stavu sníží váha České republiky. V prvních dvou námitkách Klaus uvádí, že Evropská unie se s ústavou stane státem a členské státy budou v tomto nově vzniklém státě federativního typu pouhými regiony nebo provinciemi. Ústavě dále vytýká, že bude nadřazena ústavám členských zemí. Další bod uvádí, že sám termín ústavní smlouva je nepřesný a pouze dočasný, protože po ratifikaci se dokument stane skutečnou ústavou. V páté námitce se praví, že se opouští dnešní koncept sdílené suverenity a vytváří se nová, celoevropská suverenita, kde státy ztrácejí výlučné právo tvořit si své vlastní zákony. Podle dalšího bodu se občané jednotlivých států stanou občany státu Evropská unie s právy a povinnostmi přímo vůči institucím tohoto evropského státu.

Sedmá námitka uvádí, že členské státy budou moci vykonávat jen ty pravomoci, které jim ústava EU ponechá, nikoli opačně, což byla původní myšlenka evropské integrace. V další pak stojí, že EU, nikoli členské státy, bude uzavírat mezinárodní smlouvy s jinými státy. Ústavní smlouvou se dále podle Klause v hlasovacích procedurách snižuje váha menších členských států, tedy i České republiky. Za desáté se uvádí, že i ty oblasti rozhodování, v nichž členským státům i do budoucna zůstane právo veta, mohou být v libovolné chvíli převedeny pod většinové hlasování. Stačí, aby s tím souhlasili prezidenti nebo premiéři zemí EU, tedy bez možnosti toho, aby o tom musely rozhodnout národní parlamenty.