Rakousko, které z více než poloviny zakrývají obrovské chladicí
věže jaderných elektráren. Zatopené Holandsko, z něhož vykukují jen
minarety. Česko, skrze něž na digitálním displeji proudí výroky
prezidenta Václava Klause. Všechny tyto a mnohé další
"eurovize", ztělesněné v obří kontroverzní plastice s
názvem Entropa, coby prezentace českého předsednictví shlížejí na
návštěvníky bruselské budovy Rady EU. "Vůbec se mi to
nelíbí," ozývá se rozhodně z hloučku lidí, kteří v atriu
zkoumají gigantickou euroskládačku, jejímž duchovním otcem je český
umělec David Černý. "Je to skvělé, myslím, že to dobře
reprezentuje (jednotlivé země)," komentuje výtvarné dílo naopak
italský zaměstnanec rady Silvio. "Máte smysl pro humor,"
usmívá se při pohledu na plastiku Bulharska s velkým tureckým
záchodem bulharská zaměstnankyně jedné z evropských institucí. A co
si myslí David Černý? "K Evropě a jejímu myšlení patří
sebereflexe, kritický duch a schopnost vnímat sebe sama i okolní svět
se smyslem pro ironii," říká Černý. Podobně hovoří i český
vicepremiér Alexandr Vondra. "Mám důvěru v otevřenou mysl
Evropanů a jejich schopnost takovýto projekt ocenit," dodává
Vondra, podle něhož jde instalace ruku v ruce s mottem českého
předsednictví Evropa bez bariér. Jednotlivé části obřího
"puzzle" v podobě 27 zemí EU, které si pohrává se
zavedenými evropskými klišé, navrhli umělci pocházející z
jednotlivých zemí sedmadvacetičlenného bloku.