Související články


Nejvyššího stupně povodňové aktivity před středečním polednem dosáhly hladiny českých a moravských řek na 69 místech, to bylo o 24 víc než ve středu ráno. Hladiny toků na středních a dolních úsecích stoupaly zejména v povodí Vltavy, Labe a Moravy. Zvýšil se i počet míst s druhým a prvním stupněm povodňové aktivity.

"Situace je zatím zvládána na úrovni povodňových komisí pověřených obcí a krajů," sdělilo ve středu ČTK ministerstvo životního prostředí, které kvůli povodním zřídilo stálou informační službu. Ve středu dopoledne Ústřední povodňová komise rozhodla, že opatření na centrální úrovni zatím nejsou nutná. Další vývoj bude záviset na množství srážek v příštích dnech, konstatuje povodňová služba ministerstva.

Ve čtvrtek se předpokládají srážkové úhrny dva až deset milimetrů za den v Česku, jeden až šest milimetrů za den na Moravě a ve Slezsku. Víc srážek bude na horách, mohou tam napršet až dva centimetry na metr čtvereční. Nejvíc zatím napršelo v jižních Čechách, na Českomoravské vrchovině a na jižní Moravě, kde denní úhrny činily 15 milimetrů. V povodí horní Vltavy, Lužnice a Orlice napršelo za den až 25 milimetrů vody na metr čtvereční. Podle náměstka ředitele Českého hydrometeorologického ústavu Jana Kubáta bude záležet na tom, jak bude tát sníh v nadmořských výškách od 400 do 600 metrů nad mořem, níž už roztál. Roztávající sníh z hor pak ovlivní pouze lokální toky.

Žalobce souhlasí s verdiktem policie, která před měsícem už podruhé odložila případ zatopeného pražského metra při záplavách v srpnu 2002. Za škody, které tehdy v podzemní dráze povodně způsobily, tak nebude s konečnou platností nikdo stíhán. Vyšetřování sice odhalilo stavební závady v metru, lidi podezřelé z obecného ohrožení se však nepodařilo vypátrat. "Rozhodnutí policie jsem přezkoumal a neshledal jsem v něm pochybení," řekl dnes ČTK státní zástupce s tím, že zprávu o výsledku prověřování odešle Nejvyššímu státnímu zastupitelství. Podle údajů dopravního podniku způsobily povodně v metru škodu za téměř sedm miliard korun. Vyšetřování příčin zatopení metra policie poprvé odložila už před dvěma lety. Kauzu pak ale znovu otevřela bývalá nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová. Letos v září policie konstatovala, že ve stanicích metra Florenc, Invalidovna, Náměstí republiky a Můstek byly zjištěny stavební závady. Stavební práce tam prý byly provedeny v rozporu s projektovou dokumentací. Vyšetřovatelům se ale už nepodařilo zjistit, kteří pracovníci se v sedmdesátých letech na výstavbě těchto stanic podíleli. Kromě trestní zodpovědnosti stavebních pracovníků se policie zabývala i podezřením, že zatopení metra mohlo zapříčinit jeho pozdní uzavření. V této souvislosti se prověřovala otázka případné viny pracovníků metra, dopravního podniku a městského krizového štábu. Tuto část policie odložila s tím, že ve věci nejde o podezření z trestného činu.