Podíl romských žáků ve školách dětí s mírným mentálním
postižením je v České republice stále nepoměrně vysoký, ale
pozitivní změnu by mohla přinést opatření usilující o inkluzivní
vzdělávání, tedy zařazování všech dětí do běžných škol.
Usnesl se na tom výbor delegátů ministrů Rady Evropy. Orgán RE, který
sdružuje velvyslance při RE, každoročně na jednom ze svých zasedání
posuzuje, jak se Praha řídí rozsudkem Evropského soudu pro lidská
práva z roku 2007. Soud v něm Českou republiku odsoudil za
diskriminační zařazování romských dětí do speciálních škol. V
hodnocení výbor RE konstatoval, že nástroje, které předpokládá
akční plán inkluzivního vzdělávání z roku 2012, jsou uplatňovány,
ale vyjádřil znepokojení nad tím, že podle aktuálních statistik je
podíl romských žáků ve zvláštních třídách nadále příliš
vysoký, sdělil ČTK velvyslanec ČR při Radě Evropy Tomáš Boček.
Výbor uvítal legislativní změny, které vyplývají z připravovaného
školského zákona a vyzval české úřady, aby je uplatňovaly a aby v
této oblasti rozšířily svou spolupráci s občanskou společností.