Pokud česká armáda nakoupí nákladní automobily Tatra bez výběrového
řízení, výrobce konkurenčních mercedesů zřejmě takový nákup vojenské
techniky napadne u Evropské komise. Informoval o tom v aktuálním čísle
týdeník Euro.
Uskupení Poličské strojírny - DaimlerChrysler, které se snaží prodat
armádě nákladní mercedesy, může podle časopisu ve své stížnosti
vycházet z evropských norem, podle nichž nejde v případě nákladních
automobilů střední kategorie o techniku určenou výlučně k vojenských
účelům. V takových případech proto není možné výběrové řízení obejít, a
to ani když nákup organizuje armáda. "Přímý nákup bez tendru by
evropské normy umožňovaly pouze v případě, že by nakupované vozy měly
být opancéřovány nebo vybaveny napevno připevněnými zbraňovými systémy.
Tak tomu ale dosud nebylo," uvedlo Euro.
O přímém nákupu asi tisícovky tatrovek pro českou armádu za více než
miliardu korun rozhodla loni v květnu tehdejší vláda Vladimíra Špidly.
Výběrové řízení se rozhodla nevypsat kvůli tomu, že jde o koupi
vojenského materiálu důležitého pro zajištění obrany a bezpečnosti
státu. Později ale vznikly pochybnosti, jestli zadáním přímé zakázky
neporuší ministerstvo obrany přísné směrnice EU, která pečlivě sleduje
rovnou soutěž. Členskému státu, který směrnice poruší, hrozí žaloba u
Evropského soudního dvoru a následně poměrně vysoká pokuta.
"Podle mého názoru to vojenské vozidlo je, ale pravidla Evropské unie
jsou přísná. Vše musí důkladně posoudit odborníci," řekl Kühnl při
dubnové návštěvě kopřivnické Tatrovky. Z důvodů strategických i
ekonomických by považoval za logické, aby vojáci používali české vozy.
Novými automobily chce armáda postupně nahrazovat především zastaralé
Pragy V3S.