Související články


Česká republika je ve vztahu k rozpočtu EU doposud čistým příjemcem; za rozpočtové období 2004 až 2006 odvedlo Česko do konce prvního pololetí letošního roku do evropské pokladny 94 miliard korun a získalo z ní 112,3 miliardy. Uvedlo to ministerstvo pro místní rozvoj na základě údajů ministerstva financí. "Zatím to však není přebytek příliš velký," řekl náměstek MMR pro evropské záležitosti Daniel Toušek. Česká republika patřila v minulém rozpočtovém období mezi země s nejhoršími výsledky čerpání evropských peněz. Mezi nově přijatými zeměmi do EU byla spolu Kyprem a Lotyšskem na posledních třech místech. Podle Touška byla hlavní příčinou tohoto stavu zvolená metoda financování, kdy projekty se hradily až po jejich uskutečnění. V příštím rozpočtovém období se má důraz přesunout na průběžné financování, které by mělo zamezit zpoždění v přísunu peněz. "To, že Česká republika zvolila financování ex-post, to je po ukončení projektů, významnou měrou zatěžuje veřejné rozpočty, respektive privátní sektor," doplnil náměstek.

Podle odborníka na strukturální fondy Petra Pažouta ze společnosti Optimus Consult & Invest to však není jediný zdroj potíží při čerpání v minulém rozpočtovém období. "Významnější problém ovšem představuje například pozdní vyhlašování výzev do některých operačních programů nebo nezájem konečných uživatelů o některá opatření," řekl ČTK.

Ministři české vlády dnes se zástupci Evropské komise podepsali celkem devět operačních programů, z nichž Česko může získat v příštích letech 14 miliard eur (přibližně 365 miliard korun). Jde zhruba o polovinu celkové částky, kterou může Česko z Bruselu získat v letech 2007 až 2013. Přibližně 125 miliard korun půjde ze sedmi operačních programů do regionů. České firmy budou moci získat kolem 100 miliard korun z programu Podnikání a inovace. Nejvíce peněz, až 150 miliard, bude směřovat do dopravy. Program Doprava je největším operačním programem a představuje až 22 procent prostředků, které ČR může v příštích letech z evropských fondů obdržet. Tyto peníze výrazně navýší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který bude příští rok hospodařit s rekordní částkou 90,8 miliardy korun. Peníze z tohoto programu jsou určené především na rozvoj dálniční a železniční sítě.

Do konce letošního roku má Evropská komise schválit ještě další čtyři operační programy - Integrovaný OP, Životní prostředí, Technická pomoc a Praha konkurenceschopnost. Z těchto čtyř programů by mělo jít do Česka přibližně 182 miliard korun. S problémy se potýká schvalování programu Výzkum a vývoj pro inovace, kvůli potížím v jeho přípravě odstoupila ministryně Dana Kuchtová. Schválen bude nejdříve v březnu příštího roku.

V dosavadním čerpání peněz z fondů EU patří doposud ČR v rámci nově přijatých zemí mezi nejméně úspěšné. Mezi trojkou posledních je s Kyprem a Lotyšskem. Do konce letošního roku má podle údajů ministerstva pro místní rozvoj vyčerpat z rozpočtového období 2004 až 2006 přibližně teprve polovinu ze 40 miliard korun, které má na tyto roky přidělené. Podle Ministerstva pro místní rozvoj však Česko o žádné prostředky z tohoto období nepřijde. Musí ale během příštího roku, ve kterém může podle pravidel EU naposledy peníze za období 2004-2006 získat, vyčerpat přibližně stejný objem prostředků, jako za poslední čtyři roky dohromady.