Související články


Střídání textů, statických obrázků, videa a interaktivních aplikací. To vše v budoucnu bude zřejmě čím dál více doplňovat obvyklé zvukové vysílání Českého rozhlasu. Na programu se tak projeví nástup nových digitálních technologií, rozhlas by však neměl vytvářet svou vlastní televizi. Vyplývá to z Vize pravděpodobného vývoje ČRo na období nejbližších pěti let, předložená vedením ČRo, kterou schválila Rada Českého rozhlasu. "Obecně jde o to, že vedle zvukového, tedy rozhlasového vysílání začíná být možné a žádoucí poskytovat posluchačům - uživatelům i nezvukový tok dat, jejichž vnímání je vizuální," píše se v materiálu, který má ČTK k dispozici. "Nejlépe bychom takový tok dat mohli popsat jako ilustrované rozhlasové vysílání," píše se dále. Důvody k tomu jsou podle textu dvojí, jednak ČRo poskytne uživatelům významnou, byť nepovinnou přidanou hodnotu, jednak zvýší svou konkurenceschopnost v prostředí, kde je primární obraz.

Multimediální tým ČRo se podle vize pravděpodobného vývoje rozhlasu v nejbližších pěti letech bude orientovat zejména na výrobu vizuální složky rozhlasových pořadů. "Tyto projekty však nejsou v žádném případě televizí na rozhlasové půdě, nýbrž službou obohacující rozhlasovou tvorbu," píše se v textu. Jako příklad se uvádí pořady typu Toulky českou minulostí či reportáže.

Generální ředitel ČRo Václav Kasík v současnosti zpracovává i další dlouhodobý materiál, nazvaný Vize vývoje ČRo - programový audit. Rada v té souvislosti uložila Kasíkovi, aby byla v tomto materiálu stanovena jako základní teze "služba moderních technologií potřebám v programové oblasti". Člen rady Štěpán Kotrba řekl ČTK, že podle jeho názoru se touto tezí otevírá cesta k obdobným multimediálním projektům, jako byla nedávno "trochu jiná reality show" Odhalení, která vznikala na základě natáčení života goril v pražské zoo. Pořad nedávno získal jednu z hlavních cen v mezinárodní soutěži přírodovědných filmů a projektů Wildscreen v britském Bristolu, a to právě za interaktivitu.

Rada však v červnu podobné projekty odmítla, když Kasíkovi uložila vypracování programového auditu a zároveň jej požádala, aby pozastavil přípravu plánovaných programových formátů a stanic. Na základě toho rozhlas přerušil přípravy na další obdobnou vzdělávací reality show ze života rodiny z jedné senegalské vesnice. Mluvčí rady Dana Jaklová míní, že smyslem požadavku rady o stanovení teze "služby moderních technologií potřebám v programové oblasti" v programovém auditu není to, aby rozhlas vyráběl pořady typu VyVolení. "Chceme, aby veškeré multimediální projekty byly podřízeny programu. Laicky řečeno, rozhlas by neměl dělat televizi," uvedla Jaklová.

Český rozhlas spustil na internetové adrese www.rozhlas.cz/multimedia nový multimediální portál, na kterém bude svým posluchačům nabízet vedle zvuku a textových informací také obrazové příspěvky. Drtivou většinu tvoří krátké reportáže Českého rozhlasu Leonardo, především pravidelný pořad Vstupte, který představuje významné, ale dosud neznámé osobnosti české vědy, kultury a společenského života, řekl dnes novinářům na veletrhu Invex a Digitex ředitel Leonarda Miroslav Bobek. Portál bude vysílat také přímé přenosy koncertů vážné hudby a tiskových konferencí a záběry ze studia Leonarda. Kromě nich bude portál nabízet výhradně publicistické pořady.

ČRo vyzkoušel multimediální vysílání už v roce 1998, kdy na internetu vysílal přenos hnízdění čápů černých. Obrovský ohlas tohoto projektu podle Bobka vedl k dalším přenosům - narození mláděte severního bílého nosorožce nebo z hnízda sokolů stěhovavých uprostřed Prahy. Na tyto pilotní projekty později navázala stanice Leonardo, která ve svých počátcích vysílala pouze přes internet a posluchači měli možnost sledovat vysílání ve studiu prostřednictvím webových kamer. Největšího úspěchu dosáhl projekt reality show Odhalení, ve kterém 16 kamer nepřetržitě sledovalo skupinu goril v pražské zoologické zahradě. "Tento zábavně-naučný projekt vyšel také na disku DVD, který byl nominován do soutěže Wildscreen. Ten je pokládán za obdobu Oscarů pro přírodovědné filmy a našimi konkurenty jsou například světoznámé BBC, National Geographic nebo Discovery," řekl ČTK mluvčí ČRo Ladislav Pavlík.