České dráhy za převod nádraží získají asi o pět miliard korun
méně, než očekávaly. Roky připravovanou transakci, od které si
státní dopravce sliboval až osm miliard korun na umoření dluhů za
nákup nových vlaků, nyní zkomplikoval dopis z Evropské komise
ministerstvu dopravy. Brusel v něm předběžně oznamuje, že prodej
posvětí, ale jen za 2,9 miliardy korun, což je pod účetní hodnotou
nádražních budov. ČTK to potvrdilo několik zdrojů z ministerstva i
obou státních firem. Do doby, než komise zapracuje připomínky české
strany, odmítl šéf resortu dopravy uvést konečnou cenu, kterou komise
v dokumentu stanovila.
Ministerstvo se na komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo
dobrovolně. Případný souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod
majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou
podporu.
Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy
podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora.
Podle zjištění ČTK bude o ceně schválené komisí ještě možné
jednat. Celkem má Správa železniční a dopravní cesty od Českých
drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V
utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá
rozsáhlejší rekonstrukci.