Související články


Česká republika připraví další a podrobnější podklady pro diskusi o potravinářských výrobcích, které jsou prodávány v různých zemích EU pod stejnou značkou, ovšem v lišícím se složení či kvalitě. Problematiku dnes na jednání ministrů zemědělství evropské osmadvacítky otevřel český zástupce Marian Jurečka. "My to vnímáme jako velký handicap minimálně pro všechny spotřebitele v celé východní a střední Evropě. Ale zároveň jako nerovné podmínky na vnitřním trhu," řekl Jurečka v Bruselu novinářům. Ve svém pohledu není osamocený, podobný názor na věci dali koncem dubna najevo také jeho kolegové z dalších zemí visegrádské skupiny (V4).

"Musím říci, že především ze strany původní evropské patnáctky toto téma není vnímáno jako téma k řešení," připustil dnes český ministr. Dnes český postoj výrazně podpořilo Slovensko, které jako předsednická země EU v druhé polovině letošního roku podle Jurečky počítá s návratem tématu na ministerská jednání. Dnes český ministr ukázal svým kolegům například údaje o margarínu, v němž je v ČR obsah tuku 60 a v Německu 70 procent, nebo masovou konzervu, v níž je přes shodný obal v Česku hlavní složkou drůbeží maso, ale v Německu maso vepřové. Jurečka zároveň poukázal na to, že právě v sousedním Německu jsou mnohdy kvalitnější potravinářské výrobky dokonce levnější než ty nabízené v českých obchodech pod stejnou značkou, ale v horší kvalitě. Únorový průzkum Státní zemědělské a potravinářské inspekce ukázal, že podobnou praxi odmítá 88 procent českých spotřebitelů. Firmy se často brání argumentem o odlišných preferencích zákazníků v jednotlivých zemích. Takový pohled ale odmítlo 77 procent dotázaných v průzkumu inspekce.