Česká republika připraví další a podrobnější podklady pro diskusi
o potravinářských výrobcích, které jsou prodávány v různých
zemích EU pod stejnou značkou, ovšem v lišícím se složení či
kvalitě. Problematiku dnes na jednání ministrů zemědělství evropské
osmadvacítky otevřel český zástupce Marian Jurečka. "My to
vnímáme jako velký handicap minimálně pro všechny spotřebitele v
celé východní a střední Evropě. Ale zároveň jako nerovné podmínky
na vnitřním trhu," řekl Jurečka v Bruselu novinářům. Ve svém
pohledu není osamocený, podobný názor na věci dali koncem dubna najevo
také jeho kolegové z dalších zemí visegrádské skupiny (V4).
"Musím říci, že především ze strany původní evropské
patnáctky toto téma není vnímáno jako téma k řešení,"
připustil dnes český ministr. Dnes český postoj výrazně podpořilo
Slovensko, které jako předsednická země EU v druhé polovině
letošního roku podle Jurečky počítá s návratem tématu na
ministerská jednání. Dnes český ministr ukázal svým kolegům
například údaje o margarínu, v němž je v ČR obsah tuku 60 a v
Německu 70 procent, nebo masovou konzervu, v níž je přes shodný obal v
Česku hlavní složkou drůbeží maso, ale v Německu maso vepřové.
Jurečka zároveň poukázal na to, že právě v sousedním Německu jsou
mnohdy kvalitnější potravinářské výrobky dokonce levnější než ty
nabízené v českých obchodech pod stejnou značkou, ale v horší
kvalitě. Únorový průzkum Státní zemědělské a potravinářské
inspekce ukázal, že podobnou praxi odmítá 88 procent českých
spotřebitelů. Firmy se často brání argumentem o odlišných
preferencích zákazníků v jednotlivých zemích. Takový pohled ale
odmítlo 77 procent dotázaných v průzkumu inspekce.