Největší tuzemský výrobce letecké techniky Aero Vodochody loni
zvýšil čistý zisk na 264 milionů korun z předloňských 175 milionů
korun. Tržby firmě meziročně vzrostly z 2,2 miliardy na tři miliardy
korun. Firma kvůli dostatečnému počtu zakázek a široké nabídce
výrobních programů předpokládá, že letošní zisk vzroste o polovinu
a tržby o jednu miliardu korun. ČTK to řekl prezident společnosti
Ladislav Šimek. Aero je podle Šimka vyspělá montážní firma, která
vyrábí významné části letadel pro řadu zákazníků. Mezi pilotní
programy patří unikátní výroba vrtulníku S-67D, které český
výrobce pro americkou společnost Sikorski připravuje v podstatě celé.
Sériově firma podle Šimka vyrábí mimo jiné střední část křídla
pro letouny Alenia C-27 J Spartan, kokpity pro legendární vojenský
vrtulník UH-60M Blackhawk, dveře pro civilní letadla Embraer 170 a 190
nebo kity náběžných hran křídel a lemovací vzpěry na podvozky pro
airbusy.
Aero Vodochody také uzavřelo s Tuniskem kontrakt na generální opravu
šesti letounů L-59. Dalšímu státu opraví 17 letadel L-39. Oba stroje
pocházejí z dílen Aera a už se nevyrábějí. L-39 Albatros je
dvoumístný cvičný letoun navržený zejména pro výcvik armádních
pilotů. Může plnit i lehké bojové úkoly. Novější letoun L-59 Super
Albatros má výkonnější motor a dokonalejší systémy. Poprvé vzlétl
v roce 1986 a vyrobeno jich bylo 60. Tato letadla jsou předchůdci
bitevníku L-159, který od roku 2001 používá česká armáda, jež je
hlavním partnerem vojenské divize Aera. Zástupci firmy i státu jednali
v posledních letech o prodeji L-159 v řadě zemí, avšak bez úspěchu.