Nad pardubickým letištěm v sobotu vzlétla letadla, která pamatují
druhou světovou válku i Rakousko-Uhersko. Pro letošní 20. ročník
Aviatické pouti pro diváky pořadatelé shromáždili kolem stovky
historických i moderních strojů. Některé se předvedly v leteckých
ukázkách, další byly k vidění na zemi. Akci zahájily startem v
pravé poledne letadla využívaná českou armádou, mezi jinými také
stroje JAS-39 Gripen. Velký zájem budily historické letouny. K
letošnímu stému jubileu od prvního vzletu průkopníka české aviatiky
a pardubického rodáka Jana Kašpara organizátoři pozvali ze Švédska
stroj Blériot IX z roku 1918, stejný typ, s nímž Kašpar o osm let
dříve poprvé vznesl. Letecký program je letos sestaven ve formě
velkoprostorového divadelního představení, které má celkem 14
obrazů. Každý pojednává o určitém historickém období v dějinách
letectví, následují chronologicky za sebou a podávají obraz o stoleté
historii letectví. K vidění jsou například cvičný dvouplošník De
Havilland D.H.82, na kterém se za druhé světové války cvičili
čeští piloti sloužící v řadách britské RAF, trojplošník Fokker
Dr.I, britské letouny Spitfire a Hawker Hurricane, německé stroje
Junkers Ju 52/3m a Focke-Wulf Fw 190. Rusko zastupují stroje Jak-3 a
Jak-9, Spojené státy cvičné letouny z období druhé světové války -
dvouplošníky Boeing PT-17 Stearman a North American T-6 Texan. Aviatická
pouť se koná i v neděli. Na diváky čekají rovněž horkovzdušné
balony, dopravní, sportovní a zemědělské letouny, automobilové
veterány, hasičské vozy, stroje české armády či současná i
historická pozemní vojenská technika.