Související články


Nad pardubickým letištěm v sobotu vzlétla letadla, která pamatují druhou světovou válku i Rakousko-Uhersko. Pro letošní 20. ročník Aviatické pouti pro diváky pořadatelé shromáždili kolem stovky historických i moderních strojů. Některé se předvedly v leteckých ukázkách, další byly k vidění na zemi. Akci zahájily startem v pravé poledne letadla využívaná českou armádou, mezi jinými také stroje JAS-39 Gripen. Velký zájem budily historické letouny. K letošnímu stému jubileu od prvního vzletu průkopníka české aviatiky a pardubického rodáka Jana Kašpara organizátoři pozvali ze Švédska stroj Blériot IX z roku 1918, stejný typ, s nímž Kašpar o osm let dříve poprvé vznesl. Letecký program je letos sestaven ve formě velkoprostorového divadelního představení, které má celkem 14 obrazů. Každý pojednává o určitém historickém období v dějinách letectví, následují chronologicky za sebou a podávají obraz o stoleté historii letectví. K vidění jsou například cvičný dvouplošník De Havilland D.H.82, na kterém se za druhé světové války cvičili čeští piloti sloužící v řadách britské RAF, trojplošník Fokker Dr.I, britské letouny Spitfire a Hawker Hurricane, německé stroje Junkers Ju 52/3m a Focke-Wulf Fw 190. Rusko zastupují stroje Jak-3 a Jak-9, Spojené státy cvičné letouny z období druhé světové války - dvouplošníky Boeing PT-17 Stearman a North American T-6 Texan. Aviatická pouť se koná i v neděli. Na diváky čekají rovněž horkovzdušné balony, dopravní, sportovní a zemědělské letouny, automobilové veterány, hasičské vozy, stroje české armády či současná i historická pozemní vojenská technika.