Osoby postižené letošními katastrofickými záplavami nebudou muset
pravděpodobně platit každoroční daň z nemovitosti. Poslanecká sněmovna
totiž přijala vládní novelu zákona, která dává obcím možnost tuto daň
odpustit. Zákon ale ještě musí projednat Senát a podepsat prezident
republiky. Vládní verze zákona počítá s tím, že o osvobození od daně
rozhoduje obec, na jejímž území k události došlo, neboť daň z
nemovitosti plyne plně do rozpočtu obcí. Výpadek daňových příjmů v
rozpočtu obcí odhaduje ministerstvo financí v příštím roce maximálně na
200 miliónů korun. Stát ročně na dani z nemovitostí vybere 4,5 miliardy
korun. Takřka stejný zákon předložila také ODS. Ve svém návrhu počítala
s tím, že občané postižení záplavami budou automaticky na pět let od
daně osvobozeni. Očekávalo se, že ve druhém čtení, které schvalování
předlohy bezprostředně předcházelo, bude vláda a ODS hledat kompromisní
podobu předlohy. Sněmovna ale nakonec po nečekaně hladké rozpravě
schválila rovnou verzi vládní.
Rozpočet Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami pro příští rok
schválila Poslanecká sněmovna. Rozpočet je navržen s příjmy a výdaji ve
shodné výši 38,02 miliónu korun. Příjmy mají tvořit především návratná
půjčka od státu a poplatky od jednotlivých družstevních záložen.
Představitelé úřadu soudí, že částku 2,25 miliónu korun získají do
rozpočtu prostřednictvím zákonem daného poplatku ve výši 0,25 procenta
z objemu vkladů od fungujících kampeliček. Fungující družstevní záložny
totiž spravují zhruba 0,9 miliardy korun vkladů. Dalších 34,8 miliónu
korun chce získat úřad jako návratnou finanční pomoc od státu. Úřad
přitom již v loňském roce musel požádat stát o návratnou půjčku 32,1
miliónu korun.
Do závěrečného čtení Poslanecká sněmovna postoupila poslaneckou novelu
zákona o silniční dopravě. Novela počítá s tím, že o se o jeden rok
posune termín, kdy musí takzvanou finanční způsobilost doložit i
provozovatelé vnitrostátní dopravy. Zákon sněmovna schválí zřejmě ještě
na této schůzi. Vládní novelu zákona o silniční dopravě, která
uzákonila prokazování finanční způsobilosti dopravců, přijala sněmovna
po senátním vetu 16. května 2000. V předloze poslanci mimo jiné
navrhli, aby dopravci, kteří provozují mezinárodní silniční dopravu,
museli prokazovat finanční způsobilost. Finanční způsobilostí se rozumí
schopnost dopravce finančně zajistit zahájení a řádné provozování
silniční dopravy. Pro vnitrostátní dopravu se s touto podmínkou
počítalo od 1. ledna 2003, novela navrhuje tento termín posunout o rok.
Při vědeckém bádání, které ze státních peněz platí grantová agentura,
se někdy plýtvá prostředky, účetnictví má často nedostatky, nebo chybí
úplně. Sněmovně to oznámila kontrolní rada agentury. Koncem října její
zprávu projednal kulturní výbor a dolní komora ji ve středu schválila.
O podstatě problému se ale v parlamentu nedebatovalo, protože poslanci
posuzovali právě jen činnost uvedeného dozorčího orgánu. S jeho prací
jsou spokojeni, i když přináší "opravdu neradostné závěry", jak
poznamenal Petr Pleva z ODS. Rada při prověrce deseti namátkou
vybraných projektů z konce 90. let objevila pouze jediný bez závad.
Zjistila mimo jiné, že jeden tým řešil něco úplně jiného, než na co
dostal peníze. Vědci prý také někdy "vylepšují" výsledky projektu tím,
že do výčtu publikací zařazují články, které s ním nemají nic
společného.
Životní prostředí v České republice se už v základních ukazatelích
výrazně neliší od úrovně v nejvyspělejších státech, třeba v Rakousku a
Německu. Přesto se země musí ještě vypořádat s některými problémy.
Například do čištění odpadních vod by měla do roku 2010 investovat
několik desítek miliard korun, řekl poslancům ministr životního
prostředí Libor Ambrozek, když ve sněmovně přednášel zprávu o stavu
životního prostředí. "Nárůst automobilové dopravy je příčinou pouze
mírně klesajícího a místy stagnujícího či dokonce rostoucího trendu
imisního zatížení oxidy dusíku," upozornil na další problém. Zejména
menší řeky jsou stále silně znečištěné a české lesy jsou podle něj
jedny z nejpoškozenějších v Evropě. Ambrozek soudí, že problém
odpadních vod se dá zvládnout. Na investicích do této oblasti se
podílejí stát a obce a k dispozici jsou i zdroje EU. V součtu lze ročně
shromáždit osm až deset miliard korun.