Související články


Osoby postižené letošními katastrofickými záplavami nebudou muset pravděpodobně platit každoroční daň z nemovitosti. Poslanecká sněmovna totiž přijala vládní novelu zákona, která dává obcím možnost tuto daň odpustit. Zákon ale ještě musí projednat Senát a podepsat prezident republiky. Vládní verze zákona počítá s tím, že o osvobození od daně rozhoduje obec, na jejímž území k události došlo, neboť daň z nemovitosti plyne plně do rozpočtu obcí. Výpadek daňových příjmů v rozpočtu obcí odhaduje ministerstvo financí v příštím roce maximálně na 200 miliónů korun. Stát ročně na dani z nemovitostí vybere 4,5 miliardy korun. Takřka stejný zákon předložila také ODS. Ve svém návrhu počítala s tím, že občané postižení záplavami budou automaticky na pět let od daně osvobozeni. Očekávalo se, že ve druhém čtení, které schvalování předlohy bezprostředně předcházelo, bude vláda a ODS hledat kompromisní podobu předlohy. Sněmovna ale nakonec po nečekaně hladké rozpravě schválila rovnou verzi vládní.

Rozpočet Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami pro příští rok schválila Poslanecká sněmovna. Rozpočet je navržen s příjmy a výdaji ve shodné výši 38,02 miliónu korun. Příjmy mají tvořit především návratná půjčka od státu a poplatky od jednotlivých družstevních záložen. Představitelé úřadu soudí, že částku 2,25 miliónu korun získají do rozpočtu prostřednictvím zákonem daného poplatku ve výši 0,25 procenta z objemu vkladů od fungujících kampeliček. Fungující družstevní záložny totiž spravují zhruba 0,9 miliardy korun vkladů. Dalších 34,8 miliónu korun chce získat úřad jako návratnou finanční pomoc od státu. Úřad přitom již v loňském roce musel požádat stát o návratnou půjčku 32,1 miliónu korun.

Do závěrečného čtení Poslanecká sněmovna postoupila poslaneckou novelu zákona o silniční dopravě. Novela počítá s tím, že o se o jeden rok posune termín, kdy musí takzvanou finanční způsobilost doložit i provozovatelé vnitrostátní dopravy. Zákon sněmovna schválí zřejmě ještě na této schůzi. Vládní novelu zákona o silniční dopravě, která uzákonila prokazování finanční způsobilosti dopravců, přijala sněmovna po senátním vetu 16. května 2000. V předloze poslanci mimo jiné navrhli, aby dopravci, kteří provozují mezinárodní silniční dopravu, museli prokazovat finanční způsobilost. Finanční způsobilostí se rozumí schopnost dopravce finančně zajistit zahájení a řádné provozování silniční dopravy. Pro vnitrostátní dopravu se s touto podmínkou počítalo od 1. ledna 2003, novela navrhuje tento termín posunout o rok.

Při vědeckém bádání, které ze státních peněz platí grantová agentura, se někdy plýtvá prostředky, účetnictví má často nedostatky, nebo chybí úplně. Sněmovně to oznámila kontrolní rada agentury. Koncem října její zprávu projednal kulturní výbor a dolní komora ji ve středu schválila. O podstatě problému se ale v parlamentu nedebatovalo, protože poslanci posuzovali právě jen činnost uvedeného dozorčího orgánu. S jeho prací jsou spokojeni, i když přináší "opravdu neradostné závěry", jak poznamenal Petr Pleva z ODS. Rada při prověrce deseti namátkou vybraných projektů z konce 90. let objevila pouze jediný bez závad. Zjistila mimo jiné, že jeden tým řešil něco úplně jiného, než na co dostal peníze. Vědci prý také někdy "vylepšují" výsledky projektu tím, že do výčtu publikací zařazují články, které s ním nemají nic společného.

Životní prostředí v České republice se už v základních ukazatelích výrazně neliší od úrovně v nejvyspělejších státech, třeba v Rakousku a Německu. Přesto se země musí ještě vypořádat s některými problémy. Například do čištění odpadních vod by měla do roku 2010 investovat několik desítek miliard korun, řekl poslancům ministr životního prostředí Libor Ambrozek, když ve sněmovně přednášel zprávu o stavu životního prostředí. "Nárůst automobilové dopravy je příčinou pouze mírně klesajícího a místy stagnujícího či dokonce rostoucího trendu imisního zatížení oxidy dusíku," upozornil na další problém. Zejména menší řeky jsou stále silně znečištěné a české lesy jsou podle něj jedny z nejpoškozenějších v Evropě. Ambrozek soudí, že problém odpadních vod se dá zvládnout. Na investicích do této oblasti se podílejí stát a obce a k dispozici jsou i zdroje EU. V součtu lze ročně shromáždit osm až deset miliard korun.