Nová pravidla EU o ochraně osobních údajů (GDPR), které mají pomoci
hájit práva občanů proti zneužívání jejich osobních dat, nabyla
účinnosti. Týkají se veřejných institucí i firem a společností,
které nakládají s osobními údaji svých zákazníků či
zaměstnanců. Kritici GDPR ale tvrdí, že nová pravidla jsou příliš
byrokraticky náročná a v některých případech nejednoznačná.V
Česku si zavedení GDPR u firem a veřejné správy vyžádá náklady
kolem šesti miliard korun. Podle údajů poradenské firmy Bureau Veritas
se nařízení dotkne všech firem, jichž je v Česku zhruba 460.000, a
dále třetiny z 1,5 milionu živnostníků a celé veřejné správy
včetně 7000 obcí.
Evropské nařízení zároveň umožňuje výjimky, které musí upravit
zákony jednotlivých členských států. Zatímco na uzákonění
českých mantinelů se čeká, například Slovensko si už výjimky
stanovilo. Týkají se situací, kdy firmy či instituce nemusejí získat
souhlas dotčené osoby se zpracováním jejích údajů. České výjimky
by se mohly týkat například pravidel pro užívání sociálních
sítí. Nově už souhlas se zpracováním osobních údajů nesmí být
součástí obchodních podmínek. Kvůli novým pravidlům by tak měla
být obnovena většina databází s osobními daty, kterými disponují
e-shopy, ale i lékaři, školy, zaměstnavatelé či společenství
vlastníků. GDPR rovněž zavádí právo "být zapomenut", tedy
právo na výmaz poskytnutých osobních údajů z marketingových
databází. Firmy bez souhlasu klienta nebudou moci ani sledovat jeho
chování na internetu nebo zjištěná data prodávat.