Zprávy | Z archivu rubriky


Devět měsíců před volbami zmítá Stranou zelených rozkol. Opustila ji třetina členské základny - tedy asi 300 lidí - a další odchod zvažují včetně dosavadního předsedy Jana Beránka. Českému rozhlasu potvrdil, že na nadcházejícím sjezdu v Pardubicích už nebude kandidovat a přednese tam zprávu o stavu strany včetně jejího hospodaření. Vnitrostranickou opozici Beránek viní z politikaření. Nesouhlasí s tím, že lidé kolem Martina Bursíka chtějí jít do voleb samostatně. Podle Beránka je to chybné rozhodnutí, protože v takovém případě mají Zelení šanci získat jen 5 až 6 procent hlasů, tedy pouhých 5 mandátů v parlamentu. Vystoupení ze strany a rezignaci na všechny stranické funkce už oznámil i šéfredaktor Literárních novin Jakub Patočka.

O tom, zda zelení budou příští rok kandidovat sami, nebo v širším bloku, se rozhodne na blízkém sjezdu strany. Jediným kandidátem na předsednické křeslo je zatím bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík, který je zastáncem samostatné účasti strany ve volbách.

Zelení nemají zástupce ve sněmovně, v listopadových volbách ale uspěl jejich kandidát do Senátu, nestraník Jaromír Štětina. Strana má také zastoupení v brněnském a jihomoravském zastupitelstvu. V květnové průzkumu preferencí získala Strana zelených 2,8 procenta, nejvíce ze stran, které by pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do sněmovny nepřekročily.

Skladiště ve Všenorech a Mokropsech u Prahy, kde policie nalezla část majetku uprchlého podnikatele Radovana Krejčíře, patří milionáři Richardu Chladovi. Jaký je mezi muži vztah zatím policie neví, ale má náznaky, že stěhování majetku začal organizovat sám Krejčíř už krátce po svém útěku do zahraničí, informuje sobotní Mladá fronta Dnes.

O obvinění Chlada, pokud by se prokázalo, že o uschování Krejčířova majetku věděl, nechce zatím policie spekulovat. "V tuto chvíli ani nevíme, kdo si sklady objednal a zda na to existovala smlouva," sdělil MfD náměstek ředitele finanční policie Tomáš Martinec. "Obecně lze říct, že každý, kdo pomáhá takový majetek ukrýt, může být obviněn z maření úředního rozhodnutí," dodal žalobce Vrchního státního zastupitelství v Praze Vladimír Trýzna.

Miliardář obviněný z přípravy vraždy a podvodů policii utekl letos v červnu při domovní prohlídce v jeho luxusní vile v Černošicích u Prahy. Deník Právo dnes s odvoláním na nejmenovaný zdroj informuje, že by se Krejčíř mohl skrývat na Slovensku u libanonského podnikatele Tareka Bechary. Policie to nepotvrdila.

První část Krejčířova majetku zajistila finanční policie v pondělí při celní deklaraci poblíž Berouna. Kamion s majetkem mířil do zahraničí. Další tisíce věcí pak ve zmiňovaných skladech ve Všenorech a Mokropsech. Zabavený majetek převzal Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Policie v den Krejčířova zatčení a následného útěku našla v pražské kanceláři jeho dvou firem - DKR INVEST PRAHA a CORIMEX - velké množství bankovek. Podle MfD policie bankovky již zkontrolovala a zjistila, že většina jich je falešných. Definitivně však musí pravost určit až Česká národní banka. Podle listu jsou pravé bankovky zhruba v hodnotě deset milionů korun.

Přeplněný areál někdejšího přírodního divadla v pražské Šárce zažil v sobotu ojedinělou reprízu inscenace Smetanovy Prodané nevěsty. Poprvé se tu hrála v roce 1913 - tehdy ovšem tu bylo hlediště pro 18.000 diváků. Kdysi holá stráň zarostla po devadesáti letech stromy a také jeviště, na jehož obrovské ploše účinkovaly stovky statistů, bylo nyní skromnější.

Už v poledne připomínaly značené cesty od tramvaje trať pochodu Praha - Prčice. Přicházeli zejména starší občané, ale i rodiče s dětmi. Pejskaři byli nemile překvapeni, když je pořadatelé nechtěli mezi diváky pouštět. Sedělo se na zemi, ale zdarma. Kdo přišel dřív, měl lepší výhled i lépe slyšel. Jinak bylo vše jako na začátku století - partitura Smetanovy komické opery se nemění. Dohazovač Kecal přemlouval Jeníka, aby se vzdal milé, zatímco koktavý Vašek si nechal namluvit, že ho Mařenka utrápí. Principál halasně ohlašoval příjezd komediantů, medvěd se "utrh" a zamilovaný párek nakonec vzdor všem nástrahám dosáhl svého. Pěvce z Národního divadla ovšem kdysi nerušily starty letadel z Ruzyně a kompars v krojích o pauzách nemluvil do mobilů. Stejně jako tenkrát však na jevišti trůnil sud, ze kterého teklo skutečné pivo.

Starosta šesté městské části Tomáš Chalupa zdůraznil, že představení je součástí oslav 85 let Prahy 6. Jiří Suchý, který byl s vnukem jednoho ze zakladatelů šárecké přírodní scény Emilem Pollertem čestným hostem inscenace, pak zavzpomínal, jak poprvé viděl "Prodanku" jako sedmiletý s rodiči. Zhlédl ji i se školou a pak znovu s rodiči, když byla jednou změna představení. Tleskal jí i v Lesním divadle v Krči, jehož vznik byl inspirován právě scénou v Šárce.

Na scéně mezi modříny zpívali například Aleš Briscein, Václav Lemberk, Oldřich Kříž a Luděk Vele. "Je to trochu dobrodružný, ale krásný zážitek. Ocitli jsme se na místech, kde před námi kdysi zpívali slavní pěvci," řekla ČTK představitelka Mařenky Helena Kaupová. Ocenila, kolik lidí do Šárky přišlo. "Netradiční je to i tím, že máme blíž diváky než dirigenta. Ti reagují na každou maličkost, kterou v divadle nemohou vnímat," dodala.

"Závěrečný sbor se musel přidávat, což se při Prodané nevěstě stává zřídka. A tekly při tom slzičky," řekla ČTK jedna z organizátorek ojedinělé akce Renée Nachtigallová. Netradiční repríza Smetanovy opery přišla Prahu 6 na milion korun, ale podle většiny diváků stála za to.

Více než stovka aut a na 70 motocyklů se v sobotu zúčastnilo 38. ročníku mezinárodní jízdy historických vozidel do vrchu ze Zbraslavi na Jíloviště. Akce přilákala stovky fanoušků i laiků, kterým učarovala vůně benzinu a historie automobilismu vůbec.

Zbraslavské náměstí se už dopoledne proměnilo v jeden velký autosalon. Vedle sebe tu stály do vysokého lesku vycíděné sporťáky z let dávno minulých, škodovky typu Felicia a Octavia, které i po 45 letech vypadaly, jako by právě sjely z výrobního pásu, i ještě starší veteráni s volantem vpravo. Červené aerovky, černé tatrovky a další vozy, které si v letech svého vzniku mohly o slově katalyzátor nechat jen zdát. Odborníci i laici obdivovali do paly vojenské vozy. Zbraslavským náměstím voněly pečené klobásy a do toho zněly tóny jazzových melodií 30. a 50. let v podání živého orchestru.

Někteří sběratelé umístili za skla svých miláčků technické údaje i fotografie dokumentující jejich truchlivý stav před opravou. Mezi raritami byl řadový čtyřválec RAF H-10 z roku 1909. Jeho motor o síle 45 koní mu dával rychlost až 90 kilometrů. To taková Tatra 80 z roku 1932 měla výkon téměř třikrát vyšší a dosahovala rychlosti až 140 kilometrů za hodinu. Splakal by však nad výdělkem ten, kdo by se ji dnes chtěl prohánět - "žere" totiž až 50 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Tradiční čtyřkilometrová trať se v historii závodu příliš nezměnila, jen dnes je její vyústění na dálnici pod televizní věží Cukrák. Účastníci jízdy ji absolvují dvakrát, a protože je maximální rychlost omezena na 60 kilometrů, ideální čas jednoho kola činí zhruba 3,5 minuty.

"Současný závod navazuje na slavný předválečný podnik, který se poprvé konal v roce 1908. S přestávkami světových válek a nepříznivých politických období přetrval dodnes," řekl ČTK mluvčí akce Jiří Černý. Trať má převýšení 163 metrů a deset zatáček. V minulosti po ní uháněly až stotřicítkou i takové hvězdy motoristického sportu jako Chiron, Caracciola, Jiří Kristián Lobkowicz a Eliška Junková.